Oprichting Beugelclub ELL

Oud-baanhouder Cornelius (Neel) Stals zal nooit gedacht hebben, dat waar hij in Ell mee begon tot zoiets moois zou leiden. Hij beoefende de beugelsport op de baan van zijn neef Rietjens op Eerkeshof in Stramproy en besloot toen in zijn als berging en garage in gebruik zijnde varkensstal een beugelbaan aan te leggen. Stals klaarde die klus in zijn eentje en in juni 1974 werd daar beugelclub “Ons Genoegen” opgericht.

Dit had tot gevolg dat oudbeugelaars van vroeger gingen meespelen, waarbij de kiem tot een nieuwe club werd gelegd.

Harry Heijkers (Ell) en Jan Briels (Haler) waren diegene die een oprichtingsvergadering opriepen, waarbij zich reeds 22 leden en 7 jeugdleden aanmelden. Het bestuur werd gevormd door Sjeng Neynens, Antoon Bongers, Jan Lenders sr., Lei Hansen (Haler) (voorzitter) en Harrie Driessen (secretaris).

De contributie werd vastgesteld op 12,00 gulden voor de senioren, 6,00 gulden voor de jeugd en 3,00 gulden voor aspirant-leden.
Gedurende de eerste jaren steeg het ledenaantal gestaag naar 29 leden en 15 jeugdleden.

Er werd deelgenomen in de competitie van de Nederlandse Beugelbond met een zestal in de 1e klasse en 2 zestallen in de 2de klasse.

Mede dank zij de inzet van secretaris Driessen en Pastoor Steeghs bleef de interesse van de jeugd om te beugelen ruimschoots aanwezig. In 1977 namen we zelfs deel met 5 seniorenviertallen en 4 jeugdviertallen. Al was het behelpen met de behuizing (vooral de verwarming en het sanitair liete nte wensen over), al spoedig was er een voortvarend clubje met een grote groep jonge spelers, die vooral dankzij de intensieve begeleiding van de toenmalige secretaris Harrie Driessen in stand bleef en goede beugelaars heefd opgeleverd.

Cornelius Stals zal bij de oprichting niet gedacht hebben, dat waar hij in Ell mee begon tot zoiets moois zou leiden. Hij mocht het eindresultaat van de nieuwe baan, waarvan op 15 augustus 1984 de eerste spade in de grond werd gezet, en een jaar later, op 23 augustus 1985 nagenoeg geheel in eigen beheer gebouwd, niet meer beleven. Hij had zelf nog plannen gemaakt voor de nieuwe baan. Hij overleed in 1984 op 79-jarige leeftijd.

Het jaar 1988 kende voor de beugelsport enkele opmerkelijke en ook historische gebeurtenissen. Het totaal aantal lede nva nde Nederlandse Beugelbond steeg boven de 1000.

In de studio te Almere (sport-studio op maandagavond werden demonstraties verzorgd en het vervolg werd tijdens het toernooi te Ell verkregen door opnames aldaar,
welke weer op maandagavond via detelevisie werden uitgezonden.

De volgende resultaten zijn in de afgelopen 25 jaar behaald:

Persoonlijk: Teamverband

Peter van de Eertwegh
Pers. Kampioenschappen Jeugd

Sjeng Koolen
Pers. Kamp. Eerste Klasse
Distrikt Zuid

Naast een aantal 2e plaatsen va nde zestallen waren er ook kampioenschappen behaald:

Peter van de Eertwegh
Pers. Kamp Jeugd

Derde Klasse

Pers. Kamp. Jeugd

Jan Lenders
Pers. Kamp. Eerste Klasse NBB

Jeugdklasse

Pers. Kamp. Jeugd N.B.B.

Wim Tunissen
Pers. Kamp. Jeugd

Jeugdklasse

Pers. Kamp. Eerste Klasse

Eerste klasse en Bondsclubkampioen

Pers. Kamp. Hoofdklasse

Eerste klasse

Lei Hansen
Pers. Kamp. Hoofdklasse N.B.B.

Distriktwisselbeker

Bij de jaarlijkse 65+ kampioenschappen wisten de volgende spelers de eerste plaats te behalen:

1991 – Twan van de Boel
1995 – Sjang Gerris

Kampioen hoofdklasse N.B.B. en Distrikt Limburg Zuid

In 1982 behaalde de jeugd de Districtbeker en in 1985 deed het Eerste Klasse-zestal hetzelfde. Verder sloot men toernooien van verschillende clubs winnend af.

Gedicht (Cornelis Stals)

Beugelsport

Laat de ballen rollen
Met verstand en tactiek
Drink op tijd een borrel
Of ’n pilsje en geniet !
Leg om de beurt een kaartje
Dat doet U niet vervelen
Zo ook kan ’n gezellig kraatje
Een mens doen leven !

1995: Ell bekroont sterk seizoen met titel

(Krant “De Limburger”)

De spanning was tot de laatst ewedstrijd om te snijden. In het uitduel bij regerend kampioen Neer moest titelkandidaat Ell zijn voorsprong van twee punten op achtervolger Voorshoven verdedigen. Toen Theo van den Eertwegh aan zijn laatste partij in Neer begon, leidde concurrent Voorshoven in Ospel al met 1 – 4.

Verlies van de Ellenaar en winst va nVoorshoven in de laatste partij zouden beide clubs op gelijke hoogte brengen. Met als gevolg een beslissingsduel. In een zenuwslopend duel bleef van den Eertwegh nipt overeind. De titel was defenitief voor Ell.

Ell acteert al ruim 10 jaar op het hoogste beugelniveau in het district zuid. Opmerkelijke resultaten werden niet geboekt. In 1994 kwam de doorbraak. In dat seizoen eindigde de club op een fraaie derde plaats achter Neer en Voorshoven.

v.l.n.r. Theo van den Eertwegh, Gerard Driessen, Twam van de Boel, Mat Tunissen, Jan Lenders jr., Lei Hansen en Sjeng Koolen.

In 1995 kwamen de Ellenaren uitstekend uit de startblokken. Van meet af aan stond het zestal aan de kop van de ranglijst. Deze positie behielden ze het hele seizoen. Op het einde van de rit werd het nog erg benauwd. Het laaggeklasseerde Baexem bleek twee keer in het seizoen een niet te nemen struikelblok. De echte problemen begonnen echter bij het verlies in Voorshoven. Door deze nederlaag naderde de Belgische ploeg op de twee partijpunten

1997: Leerlingen van de Sint Jozefschool zijn tijdelijk ondergebracht op de beugelbaan.

Enkele groepen va nde St. Jozefschool zijn tijdelijk ondergebracht op de beugelbaan. Dit in verband met de sloop en de nieuwbouw van de school. De kinderen kijken vol verwachting uit naar de laatste lesdag op de beugelbaan. Niet dat het klaslokaal na amper een dag verveelt. Nee, de juf had min of meer beloofd dat de kinderen de laatste dag beugelles kregen.